Mijn derde ligfiets:
Challenge Seiran 26"
Na de Blueglide had ik zin in een wat hogere fiets, met liefst een normale
wielmaat voor en achter. Toen ik de mogelijkheid had om een Fiets van
de Zaak aan te schaffen daarom een
Challenge
Seiran besteld met wielmaat 26" (559) voor
en achter. Een tikje makkelijker fietsen, wat
stabieler, vooral bij wat slechter wegdek. Ik wilde eigenlijk de mooie
lichte Seiran SL (10kg), eigenlijk te vergelijken met een racefietsje.
Maar dat is voor mij iets minder praktisch, regelmatig moet er ook bagage
mee. Daarom toch maar een gewone Seiran, maar dan met een onderdelen pakket
gericht op lichtgewicht. De Seiran komt daarmee op 19 kg (incl. bagagedrager
en verlichting). Toch weer wat minder dan de ruim 22 kilo van mijn Blueglide.
Besteld bij de Liggende
Hollander in Eindhoven. NB enige tijd geleden is Challenge overgenomen
door Elan.
 
Dat bevalt prima, de Seiran
is meer een precisie instrument, maar daardoor ook minder comfortabel
dan mijn vorige Blueglide. Een beetje als een Lotus ten opzichte van een
Citroen DS. Zo´n hoge racer is inderdaad een stuk stabieler, vooral
bij langzaam fietsen. Dat komt ook door de wat langere wielbasis. Toch
komen je schoenen ook bij krappe bochten nauwelijks tegen de voorband.
Daar staat tegenover dat zelfs voor zo'n lange vent als ik de zithoogte
van 70cm maar net haalbaar is. Challenge heeft tegenwoordig ook een versie
met een knik in het frame, met een wat lagere zithoogte van 60cm: de Furai
26". Inmiddels heb ik een nieuwe ligfiets besteld, een Challenge
Chamsin 26", klik hiervoor links op "Challenge Chamsin".
De Seiran is een mooi modern,
kek fietsje, met 3x9 SRAM X.9 52-42-30 en 11-34 , X.9-naven, Avid BB7
schijfremmen, carbon voorbuis, luchtdemper, lichte wielen, carbon crankstel,
etc. Zelfs mijn zoon (die het altijd maar een vreemde hobby vond) wil
hier best graag een rondje op fietsen.
Na jaren elke dag naar m'n
werk (16, 22 en later 7 km met 30-35 km/u) is de gratis fitness nu beperkt
tot de dagelijkse rit naar het werk (6-7 km). De snelheid ligt ook wat
lager (25-30 km/h), ik word ook een jaartje ouder. Verder gebruik ik 'm
eigenlijk overal voor. Ook gebruikt voor een fietsvakantie naar Noord-Frankrijk,
met de nodige heuvels. Dat ging best, maar op echt steile hellingen bergop
is een racefiets toch iets handiger. Met de ligfiets heb je toch wat minder
controle over het evenwicht bij deze lagere snelheden, ook als je even
moet stoppen. Op zo'n steile helling komt er dan erg veel gewicht op het
achterwiel. Ook ga je op afdalingen eigenlijk te hard, waardoor je relatief
meer je remmen moet gebruiken. Daar staat natuurlijk tegenover dat op
een langere tocht het comfort en de lagere inspanning bij vlakkere stukken
toch wel heel aangenaam is. En het is relatief gemakkelijk om bagage mee
te nemen. Klik voor een reisverslag op Fietstochten.
Windscherm

Voor de winter: de HP
Streamer. Voordelen: houdt effectief de kou en de regen van vooral
je benen maar ook je bovenlijf. Ondanks de beperkte afmetingen geleidt
het scherm de lucht en de regen mooi om je heen. Een regenbroek is niet
meer nodig, alleen nog een regenjas. En vooral iets voor je hoofd, want
dat zit des te meer in de wind. Nadelen zijn de fikse prijs, en het valt
niet mee om het scherm (bij de
Liggende
Hollander opgerold bewaard) in de goede vorm te krijgen en te houden.
Verder is het zicht vlak voor de fiets wat minder, vooral in het donker
als de voorlamp toch de binnenkant wat verlicht. En om te stallen is het
natuurlijk een stuk omvangrijker...
Home made zitkussen van
de Liggende Hollander
Tijdens een reparatie leende ik een vergelijkbare ligfiets van de
Liggende
Hollander, die aanzienlijk
comfortabeler bleek. Andere zithouding? Andere veer instellingen? Nee,
dit bleek vooral door het zitkussen te komen. Het home made kussen met
Reycoflex
heeft ingebouwde vering en is daardoor een stuk comfortabeler. De
kosten zijn stevig maar het verschil is groot. Aanbevolen!
Reparaties
De fiets houdt zich goed (al ruim 50.000 km), alleen de geleidewieltjes
van de ketting heb ik vervangen door grotere exemplaren met een betere
geleiding. Daarnaast alleen banden, remblokjes en recent ketting en kettingwielen.
Nieuwe
fiets
Challenge heeft tegenwoordig
ook een versie met een knik in het frame, met een wat lagere zithoogte
van 60cm: de Furai 26". Inmiddels heb ik een nieuwe ligfiets, die
bij Challenge de opvolger is van de Furai, een Challenge
Chamsin 26".
|